wearisome

Alla inlägg under november 2011

Av Jessica - 29 november 2011 17:33

Nu har vi kommit till den biten att vi måste köpa en ny bilbarnstol!! Frågan är då bara vad man ska köpa för stol??

Vi har haft en Britax Multi tech, men vi upplevde att även den  började bli trång..


Vi behöver alltså en rymlig stol, som fröken kan sitta bakåtvänd minst till hon är 4 men helst till hon är 5-6 år iaf. det är betydligt säkrare för ett barn att åka bakåtvänd än framåtvänd, vid en olycka kan det faktiskt handla om liv eller död. Därför vill jag att hon ska åka så länge som möjligt bakåtvänd.. Säkerheten kommer först..


Stolen kommer endast att användas bakåtvänd oavsett om det är en kombinationsstol, en kombinationsstol är betydligt tyngre än en bältesstol, vilket gör att de inte blir lika säker. därför kommer det att den dagen det blir aktuellt att vända fröken köpas en bältesstol.


Stolen kommer att sitta i en volvo v70 av årsmodell 2007


Är det ngn som har ngt förslag på stol??




I övrigt har jag fått vara riktigt arg idag, då Aron ringer till umeå bilskadecenter där saaben ska st för att kolla öppetider inför fredagen så meddelar de att den är iväg körd för skrot, de tyckte det va märkligt då vi inte haft chans att tömma den... aja bara att bråka med försäkringsbolaget.. en skrotningsorder ska inte gå iväg förrns bilen är tömd. Det sluta iaf med att skroten nere i härnösand ska tömma bilen och sätta allt i en låda och skicka upp till min mor, är ju bara att be till gudarna att det kommer fungera!!!!



I övrigt så var vi ner på skyltsöndan i söndags.. ångrade bittert att jag tog med båda grabbarna.. Tino är ju supersnäll, men kände att jag behövde lägga all tid och energi på hulliganen Texas egentligen.. aja jag överlevde och hundarna fick miljöträning..


Innan vi gick hem så fick Joline rida på en svart liten shettis med westernsadel, Joline tyckte det var kul :P jag hoppas att det inte dröjer allt för länge till nästa gång.


Igår var vi och hämta hem våran nya bil. en volvo v70 :P så jag hoppas att vi kommer vara nöjda :P


Av Jessica - 26 november 2011 20:55

Idag var en tidig dag.. Dagen började redan vi 4 och var rent chokad att alla hundar var pigga den tiden.. Så var bara att packa sig ut i blåsten och rasta alla hundar innan man själv gjorde sig klar..


05.20 plocka Ida upp mig så vi packade in Texas i bilen och drog vidare till Luleå för att hämta hennes syster innan vi drog vidare till boden och svängde in på parkeringen vid totohallen redan 07.40¨

ringarna  började strax efter 9. Kenzo hade nummer 7 och Texas gick in som nummer 8. Texas var riktigt duktig och uppförde sig fint.. Texas placerade sig som nummer 1 men båda fick Hp och gick vidare till final...


Väntan var lång innan det var dags för valpfinalerna och finalen gick bättre än jag kunnat hoppats på och Texas placerade sig som nummer 3 denna gång..


Att bli placerade 2 utställningar av 2 möjliga i Bisfinal är betydligt bättre än vad jag någonsin kunnat hoppats på!!! Han är riktigt fin min grabb och jag är så stolt över han :P Jag ångrar absolut inte mitt val av valp trots mitt velande fram och tillbaka var det han som låg närmast hjärtat hela tiden och jag kan inte vara annat än nöjd ;)


Idag var det fler än jag som ställde, även Therese och Cira var på plats.. Therese syster ställde Cira i barn med hund och vann den klassen, super kul och de va jätteduktiga.. Sen ställde även Therese henne och Cira är jättefin iaf vad jag kan se, kan ju inte Collie direkt..


Även Amanda var på plats och ställde sin nya vovve Kail eller ny och ny, men det var första gången jag såg han och en blankare hund har aldrig skådat en helt otrolig päls, super fin black & tan!! helt klart den snyggaste hunden jag sett med den färgen!!!


Även Ida hade ju med sig sin Pappas hund och var nästan sist ut idag med startnummer 91 av 93 hundar.. Och det gick betydligt bättre än bra, han placerade sig som Bis-2:a i öppen klass. Den Bisfinalen var kul för det var många udda raser med. Bis:1 blev en Bayersk Viltspårshund, 2:a en svensk vit älghund, 2:a en Hamilton stövare och 4:a en shih-tzu


Blev en lång dag, men verkligen super kul!!!!


   


 

Av Jessica - 25 november 2011 16:13
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Jessica - 23 november 2011 21:24
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Jessica - 19 november 2011 18:39

Idag har vi strosat runt på en hel hög med bilaffärer och kollat runt olika bilmodeller..


Volvo v70 är fortfarande en klar favorit kollar på årsmodell ca 04-07, 2008 gjordes karossen om och bagaget blev mindre


Ford Mondeo har 2 karosstyper som verkar funkar 2000-2006 och 2007-2010, 2011 blev en ny kaross som är mindre i bagaget.. Men vi kollar nog på årsmodeller kring 05-08 beroende på pris och så.. Mondeon hade ett riktigt bra bagage och kändes även rymliga i baksäte, helt klart en positiv överaskning, men hur hållbara är de?


Opel vectra funkar ungefär 04-08 sen blir den åxå mkt mindre i bagaget..


Citroen c5 funkar fram till och med årsmodell 2007 sen blir även de mindre i bagaget..



Det är svårt att veta vad man ska välja en volvo är alltid ett säkert kort känns det som, dock är de dyra.. på andra plats tror jag trots allt mondeon kom, en helt ny bil i mina ögon har haft väldigt mycket emot ford.. Opel kommer väl på 3.dje plats en helt okey bil vet varken positivt eller negativt egentligen.. Citroen blir nog en 4.a tror jag..


Hjälp mig nu, positiva och negativa saker med bilarna!!!




Förutom bilaffärer har jag försökt komma på en lösning hur jag ska göra med hundarna i nästa bil...

har läst en artikel i hundsport som säger endel, nog för att jag läst den tidigare så blev inte så mycket klokare
Sök på google: artiklar om bilsäkerhet för hundar ur hundsport nr 4 2010   Tycker helt klart att ni ska läsa den...


Jag funderar fortfarande på om det blir en Mim bur denna gång.. Frågan är bara får jag plats med 2 stora hundar och en liten i en sån?? förhoppningsvis kan vi köpa en xxl.. Hur funkar utrymmningsluckan på de??

Mim är de enda krocktestade förutom Artfex, som åxå påstås vara krocktestade dock finns inte de som dubbelbur iaf...


Alterantivt är köra på en grind igen, men jag vet inte...


Hjälp mig??







Joline har iaf varit världens sötaste tjej idag och skött sig kanon när vi varit och kollat på bilar i 4 timmar.. super super duktig

Av Jessica - 18 november 2011 08:45

Nu verkar det som om det börjar vara klart med försäkringsbolaget eller vi har iaf fått klart att de inte ska repa bilen,Blev alldeles för dyrt och vad det kosta kan ni ju få gissa på ett tag till. Däremot vet vi inte hur mkt pengar vi får för bilen ännu...


Nu är ju bara frågan vad fasiken ska man köpa för bil?? Har en tanke på V70, ett säkert kort känns det som.. en bra bil som ska vara hyfsat billig att repa, rymlig, säker osv..
Pappa pratade om Citroen C5, kan inget alls om de,, nån prata om att de är dyr och repa.. verkar vara billigare än volvo i inköpspris..

Nån pratade även om Opel Vectra, kan inget alls om de bilarna...

Fler märken och modeller?


aja det e fan inget lätt val..  Skulle misstänka att det blir en relativt ny bil iaf i jämförelse med det vi hade.. skulle kunna tro 04-08 beroende på märke, nyare bilar har jag en känsla av att de blir alldeles för dyra, men till rätt kurs är det intressant.. Vore skönt med en bil som inte gått alldeles för många mil... och i övrigt är i bra skick



Nästa tanke jag nu börja fundera på.. Bilbur eller fortsätta köra på galler?  Satt och försökte kolla på burar igår det som stör mig är utrymmningsluckorna... hur ska man få upp de när bilen är så skev att du inte kan fälla sätena??

En sak har jag lärt mig att kunna utrymma hundarna framåt är guldvärt.. Hade vi inte haft den möjligheten hade vi inte kunnat få ut hundarna i helgen utan att klippa bilen vilket kan vara onödigt att behöva vänta på räddningstjänst och behöva förstöra bilen mer än nödvändigt.,.


Artfex och alfta buren har jag helt och hålllet räkna bort.. värdelös utrymmningslucka.. Mim har en bättre utrymningslucka den öppnas vid taket istället för vid golvet frågan är bara om man lyckas öppna luckan trots att man inte kan fälla sätena.. Jeppe buren har en utrymningslucka, men vet inte hur den fungerar lyckas inte lista ut det..

Finns det fler burar?

Frågan är bara sen grind eller bur, vad är för och nackdelar? Pris? utrymme? säkerhet?

Sen behöver vi en ny bilbarnstol, vad tusan ska man välja i den djungeln??? Tror jag har en favorit, men vore kul att höra era åsikter, Tänk på att fröken är rätt stor och jag vill ha henne bakåtvänt så länge som möjligt, vi behöver alltså en rymlig stol. Oavsett om det är en vändbar stol kommer den aldrig att vändas utan när det är dags blir det en bältesstol, säkerheten först och en vändbar stor blir antingen alldeles för tung att ha framåtvänd eller så hamnar bältet fel på barnet..  Stolen ska iaf räcka till 25kilo bakåtvänd det är ett krav...



efter en sån här olycka börjar man verkligen tänka på allt.. Inte har jag tänkt på vitsen av utrymmningslucka och hur den är utformad förut... Men jag ger er alla hundägare ett gott råd kika över eran lösning.. Hur utrymmer ni hundarna vid en eventuell olycka?

Lösa burar av alla de slag går fet bort (utställningsburar), totalt livsfarlig, inte bara det att ni inte kan utrymma hunden, vad händer vid en kollision, en sån bur är inte byggd för att klara en krock och kan därmed även gå sönder och har ni riktigt otur kan metallstängerna inte bara skada hunden utan kan även tränga igenom sätet och skada personer som sitter där..


Helst av allt ska man ha en krocktestad bur.. och det finns inte så många av de slaget. Mim´s bur är krocktestad har även en känsla av att artfex buren är krocktestad, men min personliga favorit är Mim av de burarna.

Sen till det här med bilbarnstolar... Affärerna går gladeligen ut och säger att bilbarnstolarna de hyr ut är besiktade, vad deras besiktning är det är inte ngt jag kallar besiktning. Enligt BH så kollar de på bilbarnstolen att den ser hel ut och antar sen att kunderna är ärliga och säger om de krockat...
Vi hyrde babyskyddet till Joline och det är ngt vi aldrig kommer att göra igen efter att ha hört detta.. Att hyra en bilbarnstol är alltså likvärdigt med att köpa begagnat och det har väl alla hört att man inte ska göra..eller det finns ett undantag där du känner personen som säljer ex. syskon, nära vän osv som du vet inte har krockat då är det helt okey att köpa begagnat..

Kan meddela att våran bilbarnstol bortskänkes till närmsta soptipp!! Kanske ska hoppa sönder den rejält innan så ingen tar och använder den, den ser ju trots allt hel ut och är i fint skick så det finns säkert ngn som vill ha den, men hur den ser ut inuti är den ingen som vet.. Och ett barn ska absolut inte åka i den..



I övrigt har veckan varit rätt bra faktiskt.. har inte speciellt ont längre, känns ibland, men är betydligt bättre.. Hundarna är pigga och glada, lite ledsna att vi inte tagit oss ut i skogen i veckan..



Av Jessica - 13 november 2011 22:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Jessica - 10 november 2011 18:17
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards